Lagerblad Foods har grundat
dotterbolaget Lagerblad Foods AB
och etablerar en försäljnings-
organisation i Sverige.
5202_kevainen_kanapihvi
Efter grundliga förberedelser och marknadsundersökningar i gott samarbete med konsultbolaget Grownow AB
har Lagerblad Foods beslutat inleda affärsverksamhet i Sverige. Till verkställande direktör för det nygrundade
dotterbolaget Lagerblad Foods AB har kallats IHM Master, Peter Ahlm, 40. Peter har en lång och gedigen
erfarenhet inom business development, key account management och operations management inom livsmedels-
industrin. Han kommer närmast från Farm Frites Norden AB, där han tjänstgjort som Country Manager och
Managing Director Nordic. Peters primära uppgift är att bygga upp Lagerblads verksamhet i Sverige. Peter
rapporterar till styrelsen för bolaget, som består av koncernchef Mika Lindfors,  livsmedels- och styrelseproffset
Jonas Welander och styrelseordföranden Wilhelm Rosenlew.

“Vi är mycket glada över att kunna välkomna Peter Ahlm till Lagerblad Foods”, säger Wilhelm Rosenlew. Vi vet
att matkulturen i Sverige och Finland påminner mycket om varandra, men visst finns det olika smak- och recept-
preferenser. Många av de starka mattrenderna vi har i Norden har kommit via Sverige till Finland. Cleanlabel
produkter (d.v.s. produkter utan tillsatsämnen eller allergener), närproducerat och krav märkta produkter är alla
trender som först varit starka i Sverige förrän de nått Finland. I Finland har man varit duktiga på att ta fram laktos-
fria, laktosfattiga och glutenfria produkter. Det kommer att bli mycket spännande och lärorikt att ha både Sverige
och Finland som hemmamarknad. För att bättre förstå likheter och olikheter i marknaderna har Lagerblad Foods
genomfört en omfattande marknadsundersökning med hjälp av Ipsos AB. Det har hållits produktdemonstrationer
för matproffs i Sverige, och potentiella kunder har intervjuats om hur de förhåller sig till Lagerblads produkter.
Feedbacken har varit mycket positiv.

Den svenska livsmedelsbranschen är hårt konkurrerad och kraven på produktkvalitet är höga. Tack vare våra för-
beredelser och undersökningar är vi övertygade om att det finns utrymme på den svenska marknaden för den typ
av produkter Lagerblad Foods producerar. Vi kommer att inleda med en representativ produktportfölj bestående
av kött, fågel, vegetariska och fiskprodukter, många av dem gluten- och/eller laktosfria. Kännetecknande för alla
produkter är att de är färdiga att använda, djupfrysta och att vi inte använt onödiga tillsatsämnen i produkterna.
Samtidigt ska vi lära oss av den svenska marknaden och bli ännu bättre på att betjäna våra nuvarande kunder
i Norden.